V.V. DE MEEUWEN

De Meeuwen 1 – Dauwendaele 1 Zoutelande, 16 april 2024

13 april 2023

Vooraf

FC Dauwendaele is middenmoter met 29 punten uit 20 wedstrijden. Degradatie zit er niet in, tenzij de ploeg de huidige negatieve spiraal (verliezen) doorzet. De laatste twee wedstrijden liepen namelijk slecht af voor de mannen uit Middelburg. De Meeuwen kon dus een scherp gedreven ploeg tegenover zich verwachten. In de uitwedstrijd in Middelburg was er terechte winst voor De Meeuwen. Die werd afgedwongen in een sterke tweede helft, waarin De Meeuwen doeltreffend was in de counter. Dauwendaele had toen een belangrijk deel van de wedstrijd voetballend een overwicht. Zou De Meeuwen de punten nu in eigen huis kunnen houden? Niet dat de ploeg in de laatste wedstrijd, uit tegen Patrijzen, een briljante partij op de mat legde. Integendeel! Desondanks was er in ’s Heerenhoek een ultieme, krappe overwinning. De trainer kennende, moest de ploeg voetballend uit een ander vaatje gaan tappen. Kortom twee aan elkaar gewaagde ploegen die er voor gingen. De Meeuwen qua spelopvatting en FC Dauwendaele qua resultaat.

De Meeuwen moest het doen zonder Robin, die een schorsing uitzat. Wessel kwam voor hem in de ploeg. De overige namen en rugnummers waren bekend.. Het weer was goed, veel voetballiefhebbers in huis en de grasmat was door Dave en zijn ‘gras-wellness -team’ getransformeerd in een biljartlaken. Niets stond de ploegen dus in de weg om er een mooie wedstrijd voor het publiek van te maken. De wedstrijd begon een kwartiertje later (iemand de kousen vergeten soms?).

De wedstrijd

Dauwendaele domineerde de eerste 15/20 minuten de wedstrijd met een aanvallende strijdwijze. De Meeuwen had er problemen mee en kwam niet in zijn spel. Niet onverdiend was dan ook het doelpunt van Mart de Kroo (minuut 22), die uit een harde, goed aangesneden corner, de bal –onhoudbaar voor Jesse – schitterend binnenkopte (0-1). Dat zette De Meeuwen aan het denken en handelen. De ploeg ging ‘hoger’ spelen. Onder inspiratie van ijzervreters: Delano en Jordan zette de ploeg druk op de defensie van de Middelburgers. De verdediging sloot aan en zo speelde Meeuwen zich onder de druk van Dauwendaele uit. Jesse had een perfecte parade op een gevaarlijke inzet.  De wedstrijd kantelde. Het gevolg bleef 1 minuut op zich wachten. Maas liep in minuut 23 simpel door het hart van de verdediging en schoot binnen (1-1). In de 27ste minuut kreeg Meeuwen een strafschop, benut door Maas, waardoor Meeuwen op voorsprong (2-1) kwam. Deze goal kwam curieus tot stand. Scheidsrechter Schot liet (in eerste instantie) doorspelen na een overtreding van de keeper binnen de 16 op Jordan). Toen Meeuwen daar het beoogde voordeel niet uithaalde (Delano schoot naast) floot de scheids alsnog voor een strafschop. De vraag (voor de spelregelfreak) is of dit een terechte uitleg/toepassing van de voordeelregel was. Inzendingen zijn welkom. De hoofdprijs bestaat uit het leiden van een spelregelwedstrijd in de kantine voor supporters. Dat levert de vereniging ongetwijfeld nieuwe clubscheidsrechters op.

Daarna maakte De Meeuwen de klus af. Na een goedlopende aanval rondde Wessel (minuut 34) af. Hij passeerde de keeper verrassend in de korte hoek (3-1) met een laag en goed geplaatst schot. Daarna was ‘de koek’ even op.

De tweede helft leverde minder vuurwerk op dan de eerste. De Meeuwen zette druk en Dauwendaele probeerde zich er onderuit te spelen. Dat ging niet overtuigend, waardoor de onderlinge sfeer bij de Middelburgers er niet beter op werd. De Meeuwenverdediging had het goed in de smiezen en er kwam geen muis door. De Meeuwen moest tot de zestigste minuut wachten op een nieuwe treffer.  Maas scoorde in de zestigste minuut zijn hattrick, zijn derde doelpunt en daarmee de 4-1. Dauwendaele was niet er content met de gang van zaken. De irritatie in het veld nam daardoor flink toe. De Meeuwen liet zich niet van de kook brengen en bestookte Dauwendaele met aanval op aanval. De buit was binnen en er kon gewisseld worden. Wouter verving Delano,  David verving Wessel. En tenslotte kwam Vincent er in voor de (hinkende) Jordan.

Pim kwam er voor de laatste minuten in voor Marc, die er doorheen zat. Het slotakkoord was voor invaller Vincent die enkele minuten voor tijd , na goed doorzetten van Pim, tekende voor de eindstand (5-1). Het team trakteerde het Meeuwenpubliek op een leuke middag met veel doelpunten.

Tot slot

Een vlotte partij van Meeuwen waarin we twee gezichten zagen. Aanvankelijk een afwachtend, verdedigend De Meeuwen. Daarna een gedreven en daadkrachtig De Meeuwen met het vizier vooruit. Die ploeg stond goed, had een positieve instelling en een tactiek die de ploeg zichtbaar goed deed. De ploeg  legde veel energie/strijd in de wedstrijd. Tenslotte – en dat was opvallend – had een hoog rendement in het benutten van de kansen die het kreeg.

De Meeuwen staat door de overwinning stevig op de derde plaats van de ranglijst. Met vier punten voorsprong op de tegenstander van a.s. zaterdag  (’s-Heer Arendskerke). Vier punten achter RCS en 6 punten op koploper Luctor Heinkenszand.

Man van de wedstrijd voor mij was rechterflankspeler Marc (de ‘Jojo Buitenzorg’ van Meeuwen’), die belangrijk was voor de ploeg. Hij bestreek bijna de hele rechterflank en was aanvallend en verdedigend van waarde voor de ploeg. Hij werd (leeggespeeld) gewisseld en verliet onder applaus het veld.

De Meeuwen lijkt klaar te zijn voor de uitwedstrijd van aanstaande zaterdag tegen de nummer 4 van de competitie: ’s Heer Arendskerke.

De eerste beelden van de wedstrijd werden gemaakt door Wim Brouwer. Klik op onderstaande foto om ze allemaal te bekijken .

Doelpunten

1. Maas